Teknisk kontrol trailer

Læs om den tekniske kontrol af trailer BE.

Det er vigtigt med et godt kendskab til den trailer du kører med. Du bliver overhørt i det tekniske udstyr før du kører til køreprøven. Jo bedre du kan den tekniske kontrol, jo mere sikker bliver du under kørslen.

Bremser §

- Hovedkrav til bremserne på en trailer

  • Der skal være to bremsesystemer på en trailer: Driftsbremsen og parkeringsbremsen.
  • Traileren skal automatisk bremses hvis man ”mister” traileren under kørsel.
  • Parkeringsbremsen skal kunne holde traileren på en 18% hældning.
  • Bilens P-bremse skal kunne holde hele vogntoget på en 12% hældning.

 

Kontrol:

Stødstangen må ikke kunne trykkes i bundstilling på påhængskøretøjer med påløbsbremse:

Kør langsomt frem, og lav en almindelig opbremsning. Fasthold opbremsningen ved at trække bilens parkeringsbremse.

Herefter skal man kunne få en finger mellem koblingshovedet og den faste del af påløbsdelen.

Klem bælgen sammen og føl om der er afstand.

 

Wirer, bremsestænger og lignende skal være sikrede og ubeskadigede.

Kig efter om sikkerhedskæden/wirer er intakt og koblet på bilen.

Bremsekabler under traileren må ikke slæbe.

Bremsestænger må ikke ”gnave” eller være gennemtæret af rust.

Parkeringsbremsen skal let kunne aktiveres og fastholdes i bremset stilling.

 

EL-anlæg, lygter, reflekser, m.v. og spejle - §

  • Må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter.
  • 2 positionslygter foran, hvis bredere end 1,6 m. kan ses 300m
  • 2 baglyslygter kan ses 300m
  • 2 stoplygter 3-4 gange kraftigere
  • 2 blinklygter kan ses i sollys. 1-2 blink i sek.
  • 1 nr.pladelygte(minimum 1) kan læses på 20 m.
  • 2 godkendte, røde, trekantede reflekser bagpå.
  • Gule sidereflekser godkendte fordelt på siden af traileren.

 

Påhængskøretøjer bredere end 2,1 m skal have markeringslygter fremad og bagud der skal kunne ses på 300m afstand.

Påhængskøretøjer længere end 6m skal være forsynet med sidemarkeringslygter (typisk indbygget i reflekserne).

Spejle skal være hele, rene og indstillet korrekt til føreren.

 

Kontrol:

Alle lygter og reflekser skal være hele, rene og skal kunne lyse.

Hvor godt de skal kunne lyse/ses læses ovenfor.

Virker lygterne ikke, kontroller da først el-stikket.

Hurtige blink fra blinklygterne skyldes normalt en defekt pære.

 

Bærende dele - §

  • Chassisramme/trækstang må ikke være deformeret.
  • Dæk skal have et mønster på min. 1,6 mm dybde i slidbanens hovedmønster.
  • Generelt uden buler og revner. Gælder for både dæk og fælge.
  • Dæktryk efter fabrikantens forskrifter.

 

Kontrol:

Kig efter det der er beskrevet ovenfor.

Revner i malingen eller rustdannelser skyldes typisk brud på fjedre eller chassisramme.

Rustdannelser omkring bolte og nitter tyder på at de har løsnet sig pga. slid eller dårlig vedligeholdelse.

 

Karosseri og opbygning

Karrosseriet skal være uden skarpe kanter og udragende dele der kan være til fare for sig selv eller andre.

Hjulene skal være afskærmede.
Traileren må ikke være mere end 70 cm bredere end bilen (dog aldrig mere end 2,55 m).

Vogntogets max. Længde er 18,75 m og 4,0 m høj. Der må ikke være mere end 2 m mellem bil og trailer.

 

Kontrol:

Væsentlig slør mellem koblingsdelene må ikke forekomme.

Kig efter slidmærker på koblingsdelene eller ryk kraftigt op og ned i trækstangen.