Teknisk kontrol bil

Læs om den tekniske kontrol af personbiler.

Det er vigtigt med et godt kendskab til bilens tekniske udstyr til din køreprøve. Du bliver overhørt i det tekniske udstyr før du kører til køreprøven. Jo bedre du kan den tekniske kontrol, jo mere sikker bliver du under kørslen.

Bremser

En bil skal være forsynet med tre bremser:

 1. Driftsbremse (fodbremsen)

 2. Nødbremse

 3. Parkeringsbremse (håndbremse)

 

Driftsbremsen skal virke på alle hjul og kunne bremse bilen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder.

 

Bremsepedalen skal være forsynet med en rillet gummiklods, og pedalen må højst kunne trædes halvvejs ned mod vognbunden. Der skal i pedalens topstilling være en frigang på ca. 1 cm. Bremsepedalen skal virke hård og fast når den er nedtrådt.

 

Driftsbremsen er hydraulisk (virker med væske), i modsætning til parkeringsbremsen der er mekanisk. Bremsevæsken skal stå mellem min. og max. i beholderen (normalt placeret i motorrummet).

Driftsbremsen skal kunne standse bilen på højst 6 m., ved en hastighed på 30 km/t, på en lige tør og plan vej.

 

Nødbremsen er en del af 2-kreds bremsesystemet. Hvis den ene kreds går i stykker, virker den anden stadigvæk. Det kaldes for nødbremsen.

Nødbremsen skal kunne standse bilen på højst 12 m. ved en hastighed på 30 km/t.

 

Parkeringsbremsen (håndbremsen) er mekanisk (f.eks. kabeltræk), og skal kunne holde bilen standset på 18% skrånende vej. Den skal kunne stå fastspændt og virke på mindst 2 hjul på samme aksel.
 
Bremseforstærker
En bremseforstærker gør det meget lettere at bremse, idet den øger trykket på bremsepedalen.
Den kontrolleres ved, at man med slukket motor pumper pedalen til den bliver hård og fast (6-7 gange) for at fjerne vacuum fra beholderen. Herefter trædes pedalen atter ned og holdes under konstant tryk, medens motoren samtidig startes. Hvis pedalen nu synker yderligere lidt ned, er bremseforstærkeren i orden.

ABS Bremser
ABS betyder Anti-Blokerings-System, dvs. at hjulene ikke blokeres ved hårde opbremsninger. Dette giver normalt en bedre og mere sikker bremsning.Den røde ABS-lampe skal slukke kort tid efter motoren startes, i modsat fald er kørsel ikke tilladt, idet der så kan være fejl i bremsesystemet.
 

Styretøj

Styretøjet skal fungere let, sikkert og hurtigt.

Rattet (hjulene) skal kunne drejes let fra yderpunkt til yderpunkt uden noget sted at virke strammere, eller afgive "smaske" eller "knæk" lyde, og hjulene skal præcist følge rattets bevægelse.

 

RATSLØR er det stykke man kan bevæge rattet uden at forhjulene følger med. Biler med tandstangsstyring (langt de fleste i dag), må IKKE have ratslør. Andre styretøjssystemer kan lovligt have op til 5 cm. målt på ratkransen.

Rattet skal være uden rystelser ved alle hastigheder, og i øvrigt være selvoprettende når man kører ud af et sving. Hvis rattet slippes på en lige plan vej skal bilen fortsætte lige frem, og må ikke trække til en af siderne.

Slør i hjullejer kontrolleres ved at tage fat i hjulet foroven og vrikke ind- og udad. Føler man at hjulet "giver efter", og der samtidig høres en knækkelyd, er der slør i lejet og bilen skal til reparation.

 

SERVOSTYRING er en anordning der gør rattet lettere at dreje. Servostyring virker, ligesom driftsbremsen, ved hjælp af væske.Væsken skal ligge mellem min. og max. i beholderen, der ligeledes normalt er placeret i motorrummet.

Kontrol af, om servostyringen er i orden, undersøges ved at dreje let på rattet mens motoren er slukket. Rattet skal føles trægt og tungt at dreje.Derefter startes motoren, og nu skal rattet føles let at dreje.

 

Lygter og reflekser

Foran skal bilen være forsynet med:

  • 2 positionslygter
  • 2 nærlyslygter
  • 2 fjernlyslygter (evt. 4)

 

Lygterne skal have hvid eller gullig farve, være parvis ens og symmetrisk anbragt på køretøjet.

Positionslyset (parkeringslyset), skal kunne ses i en afstand af mindst 300 m. foran bilen. Positionslyset bruges ved standsning eller parkering på uoplyst vej.


Nærlyset skal være asymmetrisk højrerettet og kunne oplyse vejen foran bilen mindst 30 m. og må ikke være blændende. Nærlyset skal have et fald på mindst 1% (1 cm.pr.m.).


Fjernlyset skal kunne oplyse vejen foran bilen mindst 100 m., og skal i førerkabinen være forsynet med en blå kontrollampe.


Bagpå skal bilen være forsynet med:

  • 2 røde baglygter
  • 2 røde stoplygter
  • Nummerpladelys
  • 2 røde reflekser

 

Baglygter skal kunne ses mindst 300 m. bagved bilen, og må ikke være blændende.

Stoplygter (bremselygter) skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne (3,5 gange)

Nummerpladebelysning, mindst én hvid, der skal lyse så kraftigt, at nummerpladen tydeligt kan læses på 20 m's afstand bag bilen.

Reflekser skal tydeligt kunne ses 100 m. bagud når lys kastes på dem. Reflekserne må ikke være trekantede, der er forbeholdt langsomtkørende køretøjer samt påhængsvogne.

 

Lygtetændingstid er fra solnedgang til solopgang, samt i øvrigt om dagen når det pga. mørke, tåge, dis, regn, sne eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold, er nødvendigt med lys for at blive set, eller tilstrækkelig tydeligt kunne se andre.

Motordrevne køretøjer skal om dagen køre med nærlys eller særligt kørelys. I lygtetændingstiden (som også kan være om dagen) skal dog mindst nærlyset være tændt.

 

Ansvar for køretøjet

Ejeren af bilen har ansvaret for at den er i lovlig stand, og føreren af bilen har ansvaret for, at den er i forsvarlig stand, dvs. at alt sikkerhedsmæssigt udstyr er i orden:

  • Styretøj
  • Bremser
  • Lygter og reflekser
  • Horn og tegngivningsapparat
  • Ruder og spejle
  • Dæk og støddæmpere
  • Evt. påhængsvognstilkobling

 

Horn og blinklys

Horn skal have en klar tone, og må ikke ændre frekvens. Horn må kun benyttes til at afværge en fare, og ellers ikke.

 

Blinklys skal være gul/orange og blinke 1-2 gange i sekundet. Der skal være:

  • 2 foran
  • 2 på siden
  • 2 bag på bilen.

 

En særlig kontakt for havariblink skal kunne tænde alle blinklys.

 

Ruder og spejle

Ruder og spejle skal være hele og rene, og man må ikke køre i bilen før man kan se ud af alle ruder, dvs. at evt. sne, dug eller kondens skal være fjernet.

Vinduesviskerne skal virke og der skal være sprinklervæske i beholderen.

 

Dæk og støddæmpere

Der skal være samme type dæk på alle hjul (ikke nødvendigvis samme mærke):

  • Radialdæk
  • Diagonaldæk
  • Vinterdæk
  • Pigdæk

 

Dækkene skal være hele og ubeskadigede, og lufttrykket skal være som foreskrevet af fabrikanten.

Der skal være et dækmønster på mindst 1,6 mm.

Pigdæk må kun benyttes fra 1. november til 15. april.

 

Støddæmpere har til opgave at holde hjulene i kontakt med vejbanen hele tiden. Der er monteret en støddæmper ved hvert hjul.

Kontrol af en støddæmper foretages ved at sætte "et hjørne af bilen" i kraftige gyngebevægelser. Når man slipper må bilen højst gynge 2 gange. Kontrollen foretages i alle bilens fire hjørner.

 

Karosseri og motor m.m.

Karosseriet skal være uden skarpe kanter (rust, tæring m.v.) og må ikke være monteret med farlige emner (kølerfigurer) eller udragende dele som f.eks. pyntelister eller kofangere efter sammenstød.

Motorhjelm, bagklap og døre skal være låsesikret, så de ikke kan springe op under kørslen (motorhjelm skal være dobbeltsikret).

Bilen skal i øvrigt være forsynet med en godkendt tyverisikring (ratlås, gearlås el. lign.)

Motoren må ikke udvikle unødig støj eller røg, eller være tilsølet af olie.

Eksplosionerne skal dæmpes af en lydpotte, der skal sidde fast. Rør og dæmper skal være tætte.

Kulilte (i motorens udstødning) er livsfarlig at indånde. Den kan ikke ses, smages eller lugtes og optages i blodet i stedet for ilt. Selv små mængder kan give hovedpine eller kvalme. Start aldrig motoren i et lukket rum.

Sikkerhedsseler bilen er forsynet med skal bruges, også på bagsædet.

Førerspejl såvel indvendigt som udvendigt i venstre side skal være monteret.

 

Højde, længde og bredde

En bil må, såvel belæsset om ubelæsset, ikke fylde mere end:

  • Bredde: 2,55 m.
  • Højde: 4,00 m.
  • Længde: 12,0 m.

 

Gods der rager mere end 1 meter ud foran eller bagved bilen, eller mere end 15 cm. ud over bilens sider, SKAL afmærkes. Køres der i lygtetændingstiden, skal afmærkningen være hvidt lys fremad og rødt lys bagud.